انواع اپلیکیشن موبایل | مزایا و معایب

هرکسی که قصد دارد برنامه و اپلیکیشنی برای تجارت خود بسازد ناگزیر باید انواع اپلیکیشن موبایل را بشناسد و بداند که هر کدام چه کاربردی دارد و همچنین مزایا و معایب هر کدام چیست.

انواع اپلیکیشن موبایل بر اساس فناوری

اگر برنامه های تلفن همراه را با استفاده از فناوری کدنویسی دسته بندی کنیم سه نوع اساسی وجود دارد:

برنامه های بومی برای یک سیستم عامل یا سیستم عامل خاص ایجاد می شوند.

برنامه های تحت وب نسخه های پاسخگویی از وب سایت ها هستند که می توانند در هر دستگاه تلفن همراه یا سیستم عامل کار کنند زیرا با استفاده از مرورگر تلفن همراه ارائه می شوند.

برنامه های ترکیبی مخلوطی از برنامه های بومی و وب هستند اما در یک برنامه بومی قرار گرفته اند و به آن امکان می دهند نماد خاص خود را داشته باشد یا از فروشگاه برنامه بارگیری شود.

انواع اپلیکیشن موبایل - برنامه های بومی

  1. برنامه های بومی

برنامه های بومی به طور خاص برای سیستم عامل یک دستگاه تلفن همراه (سیستم عامل) ساخته شده اند. بنابراین می توانید برنامه های تلفن همراه Android یا برنامه های iOS بومی داشته باشید بدون ذکر همه سیستم عامل ها و دستگاه های دیگر. از آنجا که آن ها فقط برای یک پلت فرم ساخته شده اند شما نمی توانید با یکدیگر ترکیب و مطابقت دهید. مثلاً از یک برنامه Blackberry در تلفن Android استفاده کنید یا از یک برنامه iOS در تلفن Windows استفاده کنید.

فناوری مورد استفاده: برنامه های بومی با استفاده از انواع زبان های برنامه نویسی کدگذاری می شوند. برخی از مثال ها عبارتند از: جاوا، کوتلین، پایتون، سوئیفت، Objective-C ، C ++ و …

مزایا: برنامه های بومی به دلیل تمرکز منحصر به فرد خود از نظر عملکرد سریع تر و قابل اطمینان تر هستند. به طور کلی از نظر منابع دستگاه نسبت به سایر برنامه های تلفن همراه کارایی بیشتری دارند. برنامه های بومی با استفاده از UI دستگاه بومی تجربه مشتری بهینه تری را به کاربران می دهند.

از آنجا که انواع اپلیکیشن های بومی مستقیماً با سخت افزار دستگاه ارتباط برقرار می کنند به گزینه های وسیعی از دستگاه مانند بلوتوث ، مخاطبین دفترچه تلفن ، رول دوربین ، NFC و موارد دیگر دسترسی دارند.

معایب: با این حال مشکل برنامه های بومی در این واقعیت است که اگر شروع به توسعه آن ها کنید باید تلاش های خود را برای هر یک از سیستم عامل های مختلف تکرار کنید. کدی که برای یک سیستم عامل ایجاد می کنید نمی تواند در سیستم عامل دیگر مورد استفاده قرار گیرد و این باعث افزایش هزینه ها می شود. نیازی به گفتن از تلاش لازم برای حفظ و به روزرسانی پایگاه کد برای هر نسخه نیست. و سپس هر زمان که برنامه به روزرسانی می شود کاربر باید فایل جدید را بارگیری کرده و دوباره نصب کند. این همچنین بدان معنی است که برنامه های بومی فضای ارزشمندی را در فضای ذخیره سازی دستگاه اشغال می کنند.

انواع اپلیکیشن موبایل - برنامه های تحت وب

  1. برنامه های تحت وب

یکی دیگر از انواع اپلیکیشن موبایل برنامه های تحت وب هستند که رفتاری مشابه برنامه های بومی دارند اما از طریق مرورگر وب در دستگاه تلفن همراه شما قابل دسترسی هستند. آن ها از نظر نیاز به بارگیری و نصب کد در دستگاه شما برنامه های مستقیمی نیستند. آن ها در واقع وب سایت هایی پاسخگو هستند که رابط کاربری آن را با دستگاهی که کاربر در آن قرار دارد تطبیق می دهند. در واقع وقتی با گزینه نصب یک برنامه وب روبرو شدید این برنامه اغلب به سادگی URL وب سایت را روی دستگاه شما نشانک گذاری می کند.

یک نوع اپلیکیشن تحت وب، برنامه وب پیشرونده (PWA) است که در واقع یک برنامه بومی است که درون مرورگر اجرا می شود.

فناوری مورد استفاده: برنامه های تحت وب با استفاده از HTML5 ، CSS ، JavaScript ، Ruby و زبان های برنامه نویسی مشابهی که برای کار در وب استفاده می شوند طراحی می شوند.

مزایا: از آنجا که تحت وب است نیازی به سفارشی سازی برای سیستم عامل یا سیستم عامل نیست و این هزینه های توسعه را کاهش می دهد.

علاوه بر این چیزی برای بارگیری وجود ندارد. آن ها مانند یک برنامه بومی فضای حافظه دستگاه شما را اشغال نخواهند کرد و این امر تعمیر و نگهداری را آسان تر می کند و فقط به روزرسانی مستقیم وب را فشار دهید. کاربران نیازی به بارگیری به روزرسانی در فروشگاه App ندارند.

معایب: برنامه های تحت وب کاملاً به مرورگر مورد استفاده در دستگاه وابسته هستند. ویژگی های موجود در یک مرورگر وجود دارد و در مرورگر دیگر در دسترس نیست احتمالاً تجربه های مختلفی را به کاربران ارائه می دهد و چون پوسته هایی برای وب سایت ها هستند به طور کامل در حالت آفلاین کار نمی کنند. حتی اگر حالت آفلاین داشته باشند دستگاه برای تهیه پشتیبان از داده های دستگاه شما ارائه داده های جدید یا تازه کردن آنچه در صفحه است و همچنان به اتصال اینترنت نیاز دارد.

انواع اپلیکیشن موبایل - برنامه های ترکیبی

  1. برنامه های ترکیبی

یکی دیگر از انواع اپلیکیشن موبایل برنامه های ترکیبی هستند. اینها برنامه های وب هستند که مانند برنامه های بومی به نظر می رسند و احساس می شوند. آن ها ممکن است دارای یک نماد برنامه صفحه اصلی، طراحی پاسخگو، عملکرد سریع باشند می توانند به صورت آفلاین کار کنند اما در واقع برنامه های وب هستند که بومی به نظر می رسند.

فناوری مورد استفاده: برنامه های ترکیبی از ترکیبی از فناوری های وب و API های بومی استفاده می کنند. آن ها با استفاده از: Ionic ، Objective C ، Swift ، HTML5 و موارد دیگر توسعه داده شده اند.

مزایا: ساخت یک برنامه ترکیبی بسیار سریعتر و مقرون به صرفه تر از یک برنامه بومی است. به همین ترتیب یک برنامه ترکیبی می تواند حداقل محصول مناسب باشد و راهی برای اثبات دوام ساختن یک برنامه بومی. آن ها همچنین به سرعت بارگیری می شوند برای استفاده در کشورهایی که از سرعت اینترنت کمتری برخوردار هستند ایده آل هستند و تجربه کاربری مداومی را به کاربران می دهند. سرانجام از آنجا که آنها از یک پایگاه کد استفاده می کنند کد بسیار کمتری برای نگهداری وجود دارد.

معایب: برنامه های ترکیبی ممکن است از نظر قدرت و سرعت کم باشند که از ویژگی های بارز برنامه های بومی است.

راهنمای انتخاب انواع اپلیکیشن موبایل

اگر در حال حاضر برنامه ای را توسعه می دهید باید درباره اینکه نوع برنامه ای را ایجاد می کنید تصمیم بگیرید. فاکتورهای خاصی وجود دارد که فقط در یک نوع برنامه و نه در مورد سایر موارد ایده آل است.

وقتی عوامل تصمیم گیری زیر را پشت سر می گذارید باید پاسخ دهید که مهمترین عامل تصمیم امروز شما چیست؟ پاسخ دهنده تعیین می کند که اکنون باید بر روی کدام نوع تمرکز کنید.

عامل تصمیم گیری: من به یک برنامه ASAP نیاز دارم!

اگر کاملاً باید در کوتاه ترین زمان ممکن یک برنامه داشته باشید پس باید در ساخت یک برنامه وب سرمایه گذاری کنید. نه تنها یک کد کد به سرعت روند توسعه را تسریع می کند بلکه به این معنی است که کاربران شما از قبل مورد نیاز خود را برای استفاده از آن دارند.

عامل تصمیم گیری: من منابع محدودی دارم

اگر وقت و پول با شما نیست پس یک برنامه وب یا یک برنامه ترکیبی را در نظر بگیرید. این برنامه ترکیبی به شما فرصتی می دهد تا بازار را با حداقل محصولی مناسب که می تواند ظرف چند ماه در دست کاربران باشد آزمایش کنید و در صورت موفقیت می توانید بعداً تصمیم بگیرید که یک نسخه بومی تمام عیار بسازید.

عامل تصمیم گیری: اپلیکیشن من باید سریع و پایدار باشد

اگر عملکرد از حداکثر اهمیت برخوردار است پس هیچ راهی وجود ندارد و شما باید یک برنامه بومی ایجاد کنید. این نوع برنامه به شما سرعت، ثبات و ویژگی های سفارشی سازی را که برای موفقیت شما حیاتی می دانند می دهد.

در نهایت انتخاب نوع برنامه موبایلی که می خواهید بسازید یک تصمیم یک کار نیست. بسته به نیاز کاربر همیشه می توانید نوع دیگری از انواع اپلیکیشن موبایل را طراحی کنید.

برای طراحی اپلیکیشن موبایل می توانید روی ما حساب کنید.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.